Training

Seated dumbell shoulder press

By October 13, 2021 No Comments

De seated dumbell shoulder press zorgt voor veel stabiliteit en een grote ROM. Belangrijke factoren voor die bowling bal schouderkoppen en een voordeel tov. de reguliere barbell OHP.

Techniek:

  • Zet het bankje met de leuning een heel klein beetje incline (schuin). Dit voorkomt het hangen in de onderrug + zorgt voor een grotere bewegingsvrijheid in je schouderkop.
  • Gebruik eventueel de benen om de dumbells omhoog te helpen (zie video).
  • Neem een trotse houding aan. Borst vooruit! Dit zorgt voor een stabielere houding dan wanneer je als pudding in de stoel gaat zitten.
  • Zorg ervoor dat je de ellenbogen recht onder je polsen hebt voor de meest gunstige positie om kracht te leveren.
  • Hou je armen/ellenbogen lichtelijk voor je lichaam bij het pressen onderin de beweging. Die geeft meer bewegingsvrijheid voor de schouder en zorgt voor meer ROM(range of motion).
  • Zak zo ver mogelijk in met de dumbells.
  • Wanneer je omhoog prest is je eindpositie een gestrekte arm. Je hoeft met de dumbells niet elkaar te raken. Een gestrekte arm betekent maximaal ROM voor de schouder. Beweeg je nadat je arm gestrekt is je arm nog verder naar binnen doet dit niks positiefs voor spiergroei van de schouder (waar je deze oefening “mag ik hopen” voor doet).
  • Beweeg de dumbell gecontroleerd terug naar de startpositie. Jij bent degene die zou moeten bepalen hoe snel het gewicht zakt, niet de zwaartekracht.

 

Leave a Reply

© My Lifestyle Plan 2018