Training

Chest supported Dumbbell Y-raise

By July 3, 2021 No Comments

Bij oefenings-selectie speelt range of motion voor de betreffende spiergroep altijd een belangrijke rol. De oefening van vandaag target de mediale (laterale/zijkant) schouderkop en is puur gericht op het maximaal stimuleren van de ROM van deze spier. Door de support (het bankje) incline te positioneren zorg je voor externe stabiliteit, waardoor smokkelen een stuk lastiger wordt en je alles echt puur uit je zijkant schouder moet halen. Positioneer hierbij je bankje in een hoek van circa 120-140 graden zoals op de video. Een gecontroleerde uitvoering is hierbij enorm van belang + elimineer het gebruik van momentum (is al donders lastig met die chest-support, maar er zitten er een paar tussen die het toch fixen :p)

De uitvoering:
1. Leg je torso op de rugsteun en bij de meeste bankjes zal je hoofd net boven het bankje uitkomen.
2. Startpositie is dumbbells recht onder het lichaam en licht actief van het lichaam af, zodat je de spanning direct op de schouders voelt én behoudt!
3. Beweeg de dumbbells in een Y patroon (schuin voor je) totdat je de armen gestrekt voor je hebt
4. Beeld jezelf in dat je de bewegingsuitslag zo groot mogelijk wilt maken en je vuisten dus als het ware over de grond naar boven schraapt
5. Armen gestrekt voor je = einde beweging. Probeer een halve seconde hold te houden voordat je de dumbbells terug laat zakken
6. Neem voor het zakken (excentrische beweging) zeker dik 2 seconde de tijd
7. Behoud spanning op de zijkant van de schouders en stop de dumbbells net voordat ze loodrecht onder je schouders hangen

Leave a Reply

© My Lifestyle Plan 2018