Training

Unilateral Iliac lat pulldown

By May 1, 2021 No Comments

De lat pulldown. Een van de meest gebruikte oefeningen in de sportschool voor het shapen van je rug, maar hoe voer je hem nou goed uit met de juiste stimulus voor de juiste spier?

‘Rug’ trainen is namelijk een behoorlijk breed begrip. Je hoort mensen vaak over rug-wijdte of rug-dikte. Het gaat hierbij puur om het leggen van het accent op specifieke spieren/onderdelen van je rug. Wil je meer aan de breedte werken, dan zal je een oefening moeten zoeken met focus op de latissimus dorsi.

De iliac lat pulldown is de meest effective manier om deze spier goed aan te targetten. Iliac is de latijnse naam voor de bovenkant-voorzijde van je heup. Dit is dan ook de plek waar de beweging naartoe gaat.

1. Zet een bankje met de leuning 1 standje schuin. Houd een lichte crunch houding aan.
2. Beweeg je arm zo dicht mogelijk langs je lichaam en breng je elleboog omlaag
3. Zorg dat je de afstand tussen je elleboog en bovenkant-voorzijde van je heup zo klein mogelijk maakt
4. Beweeg je arm gecontroleerd terug
5. Houd je latissimus dorsi (vleugels) op spanning. Strek je arm net niet helemaal om spanning te behouden.

LET OP: zorg dat je elleboog niet achter je lichaam komt. Hierdoor verschuift de spierspanning meer naar je midden bovenrug. Op zich geen ramp, maar niet de bedoeling van de iliac lat puldown!

 

 

 

 

Leave a Reply