Training

Microloading

By October 26, 2020 No Comments

Wanneer je spiermassa wilt winnen zal je gebruik moeten maken van progressive overload. Dit houdt in dat je progressief (steeds een beetje meer) de belasting op je spieren verhoogd. Dit kan op verschillende manieren. Je kunt meer herhalingen doen, het gewicht verhogen, spelen met het aantal sets dat je doet of wellicht het herhalingstempo aanpassen.

De meest makkelijke methode is gewicht toevoegen. Als beginner zul je snel grote stappen kunnen maken en wekelijks flink wat gewicht kunnen toevoegen. Als je wat meer gevorderd bent zal dit moeilijker worden en langzamer gaan. Je hebt je ‘noobie gains’ gevormd, nu begint het echte werk…

Dit is het punt dat microplates een handige tool wordt om progressive overload toe te passen. Je gaat namelijk nog steeds door met het steeds toevoegen van meer gewicht, alleen nu in ‘micro’ vorm.

Bij de meeste sportscholen bestaat de kleinste halterschijf uit 1,25 kilo. Dit betekent dat de kleinste stap in gewicht die je kan maken bij barbell oefeningen vaak 2,5 kilo is aangezien je aan 2 kanten het gewicht moet hangen. Verhoog je iedere training, dan betekent dit dat je na 4 trainingen wel 10 kilo omhoog moet gaan in gewicht. Bij dumbbells zijn de kleinste stappen vaak 1 kilo bij de lichtere dumbbells en boven de 10kg wordt dat vaak 2 kilo per dumbbell. Bij kabel machines zijn deze stappen vaak net zo groot. Wanneer je de beginner fase als sporter voorbij bent, zijn deze stappen niet meer realistisch.

De microplates die wij hanteren heb je al vanaf 125gram. Zo kun je elke training het gewicht blijven ophogen met een realistisch hoeveelheid gewicht. Wanneer je 2 trainingen per week ophoogt met 125gram betekent dat 250gram per week wat neer komt op 1kg per maand en zo ongeveer 12kg per jaar. Als gevorderde sporter zou 12kg per jaar op je 1 rep max benchpress een flinke prestatie zijn. Wat is de laatste keer dat jij 12kg op je 1 rep max bench hebt kunnen toevoegen? Juist ja. Denk dus aan de lange termijn en niet teveel aan de korte termijn. Blijf niet eeuwig strugglen met die stap van 20 kilo dumbbells naar 22 kilo dumbbells. Don’t train harder, train smarter. Gebruik microplates.

Hoe gebruik je microplates?

  1. Barbels > hang ze gewoon aan de barbel
  2. Dumbells > pak je straps en doe de microplates door de lus en pak daarbij de dumbbell vast
  3. Cable stations > Hang de microplates over het pinnetje heen of leg hem op de gewichtstapel.

Conclusie: Microplates zijn de of een van de meest nuttige investeringen die je kan doen voor lange termijn fitness en/of bodybuilding.

Leave a Reply